Rukun zina berdasarkan kepada pengertianya oleh ahli fuqaha boleh di kategori kepada dua iaitu:
i) Perbuatan
Persetubuhan.
Maksud perbuatan
persetubuhan di sini ialah perbuatan persetubuhan yang di haramkan,tidak
termasuk perbuatan yang di lakukan oleh mereka yang telah berakad nikah atau
tuan dan hambanya. Perbuatan persetubuhan yang di kira zina ini berlaku dengan
mana-mana perempuan yang bukan di miliki dengan sah di sisi syara’ sama ada
melalui akad nikah atau pemilikan hamba yang sah. Jika kedua-dua akad itu
wujud, persetubuhan yang berlaku tidak di kira zina sekali pun ia berlaku dalam
situasi yang di larang seperti persetubuhan yang berlaku ketika haid, nifas,
puasa ihram, zihar, lian dan sebagainya.
ii- Berlaku Dengan
Sengaja (Pilihan Sendiri) Serta Berniat Sengaja.
Rukun ini adalah
penting untuk menentukan seseorang itu melakukan jenayah zina atau tidak. Ini
kerana untuk menentukan perbuatan zina perlu kepada niat sengaja yang datang
selari dengan perbuatanya. Dalam waktu yang sama ia tahu ia perbuatanya adalah
di haramkan. Tetapi jika ia berlaku secara tersalah atau ada unsur syubhah maka
hukuman hadd zina tidak di kenaakan ke atasnya kerana tiada niat sengaja.Niat
melakukan zina dengan sengaja apabila seorang lelaki itu mengetahui bahawa
perempuan yang di setubuhi bukan miliknya dan ia memahami berkenaan larangan
syarakterhadap perbuatan tersebut. Bagi pihak perempuan pula di anggap berniat
sengaja apabila dia rela untuk di setubuhi oleh lelaki yang haram keatasnya
serta dengan pengetahuan tindakan itu haram pada syarak.
No comments:
Post a Comment